Som e-handlare ställer man sig ofta, likt Shakespeare, frågan: lönsam eller icke lönsam – det är frågan. Svaret ligger ofta i hanteringen av returer. En stor del av en e-handlares omsättning befinner sig ute på vägarna, på väg att bli antingen ett slutgiltigt köp eller en retur. Returer är ett problem, både ur ett lönsamhets- och hållbarhetsperspektiv.
I detta avsnitt av Retail & Fastighetspodden utforskar vi tillsammans med eComID, en svensk startup som har väckt stor uppmärksamhet med sin innovativa lösning på ett av e-handelns största utmaningar: de höga returfrekvenserna inom modeindustrin.
eComID vill revolutionera e-handeln genom att minska returerna inom modeindustrin. Med H&M och CapitalT som investerare har eComID säkrat 30 miljoner kronor för att vidareutveckla sin AI-baserade plattform, som hjälper kunder att göra mer informerade köp. Idag ska vi prata med Oscar Rundqvist, eComIDs medgrundare och VD, om hur denna teknik kan förändra branschen, minska klimatpåverkan och skapa en mer lönsam och hållbar shoppingupplevelse för framtiden.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Gate 46. Innehållet i podden är skapat av Gate 46 och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.