I detta avsnitt pratar jag med Rickard Lyko som är VD och en av grundarna till familjeföretaget Lyko. Lyko startades av Rickards farfar som överlevde andra världskriget mycket tack vare sina frisörkunskaper. En stor del av familjen valde att arbeta inom frisöryrket medan Rickard valde att utbilda sig inom ekonomi. Börskraschen som skedde i samband med Rickards examen fick honom att ta beslutet att åka hem till sin födelseort och där satsa på att bygga upp Lyko.se och dess e-handelsverksamhet. Idag omsätter bolaget strax över en miljard kronor.

Sålde allt och satsade friskt

När Rickard efter sin utbildningen valde att åka hem sålde han av allt han ägde. Han övertygade även sin syster och sina föräldrar om att skrapa ihop så mycket pengar de bara kunde. Kapitalet valde de att satsa på att bygga upp Lyko som ett marknadsledande bolag inom skönhet.

I början satsades pengar främst på att bygga lager, men även på marknadsföring. Rickard köpte tidigt TV-reklam för mer pengar än vad som fanns på kontot i hopp om att kampanjen skulle dra in tillräckligt med pengar för att de skulle kunna betala för reklamen. Denna benägenhet att satsa aggressivt har varit en stor del av Lykos satsning. Först idag när de omsätter över en miljard kronor tycker han sig ha kontroll på kassaflödet.

Värd: Jonny Rosengren

Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Jonny Rosengren / E-commerce recruit. Innehållet i podden är skapat av Jonny Rosengren / E-commerce recruit och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.