Podden är tillbaka med en ny predikan och det kommer mer framöver. Dock inte riktigt lika frekvent som förra året. Denna gången har vi privilegiet att få lyssna till en av de mest uppskattade förkunnarna i arabvärlden, Maher Samuel. I det att han är både predikant och psykiatriker, närmar han sig sin förkunnartjänst på ett mycket själavårdande vis med predikan som flödar av balsam för trasiga och törstiga hjärtan. I denna predikan får vi lyssna till Jeremias ord där Herren uppmuntrar sitt folk mitt i lidande och oro. Lidande är inget som Gud har som mål för sitt älskade folk, men det är en del av Hans plan. Det är i vildmarken, på resan mot löfteslandet som Han helgar sitt folk och mitt i den tiden har vi fått visshet om nåd och kärlek. Det kristna livet har aldrig handlat om att få det bästa livet nu utan det handlar om Guds kärleksfulla frälsning som Han har gett oss. Vilket fantastiskt budskap särskilt med tanke på den tid världen upplever just nu då Coronaviruset härjar och skapar oro. Det är inte Gud's mål, men en del av Hans plan och kom ihåg: Han har kontroll och i det kan vi finna nåd och frid. Nåd och frid i vildmarken.

"Så säger Herren: Det folk som kommer undan svärdetfinner nåd i öknen. Israel får gå dit där jag ger det ro.Fjärran ifrån uppenbarade sig Herren för mig:"Med evig kärlek har jag älskat dig,därför låter jag min nåd förbliva över dig."

Jer 31:2-3 (SFB)

The podcast is back with a new sermon and there will be more of them later on, but not as frequently as last year and mostly in Swedish. This time we have the privilege to listen to one of the most beloved preachers in the Arab world, Maher Samuel. Being both a preacher and a psychiatrist, his approach to preaching makes his sermons very counseling focused containing a lot of cure for the broken and thirsty souls. In this sermon we will listen to the words of Jeremiah where the Lord encourages His people in the midst of turmoil and suffering. Suffering is not something that God has as purpose for His beloved ones, but it is a part of His plan. It's in the wilderness, in the journey to the promised land that he purifies us and makes us holy and in the midst of it we have His assuring grace and mercy over us. The christian walk has never been about having the perfect life now but about God's loving salvation He has given us. What a message for the current events we are seeing in the world right now with the Corona virus creating chaos. It's not God's purpose, but it is His plan, and remember: He is in control and in that we may find grace. Grace in the wilderness.

"Thus says the Lord:The people who survived the sword found grace in the wilderness;when Israel sought for rest,the Lord appeared to him from far away.I have loved you with an everlasting love; therefore I have continued my faithfulness to you."

Jer 31:2-3 (ESV)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör RETRO Theology. Innehållet i podden är skapat av RETRO Theology och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.