Många förknippar mat på macken med korv och pulvermos, men så behöver det inte vara. Nu har nämligen OK Västerbotten dragit i gång försäljning av lokalproducerad mat på 14 bensinstationer runt om i länet. Vad sägs om smörkola från Öre, röding från Vilhelmina och stenugnsbakat bröd från Storuman på menyn?
Försäljningen är en del i samarbetsprojektet "Ät hela Västerbotten". Det leds av Länsstyrelsen Västerbotten, med bland annat forskningsinstitutet RISE Research Institutes of Sweden, restauranger, butiker och matproducenter som partners. Grundtanken är att göra lokalt producerad mat mer lättillgänglig – både som produkter att köpa och i form av maträtter på menyn.
I den femte delen av Matkompassens podd möter vi Anna-Karin Karlsson, projektledare på RISE och Elina Lundqvist, projektledare på OK Västerbotten, som pratar om varför lokala livsmedel ska säljas på mackar, hur maten på menyn kan anpassas efter olika kundgrupper och om att inlandsmyten inte stämmer:
”Vi fick höra att i inlandet finns inget behov av att köpa lokal mat, för där fiskar och jagar man själva. Men vi har tvärtom märkt att där uppskattar folk verkligen att man kan hitta lokala produkter på bensinstationen, som ju också brukar vara ortens samlingspunkt”, säger Elina Lundqvist.
Tjugo livsmedelsproducenter från länet samarbetar med projektet genom att leverera både råvaror och förädlade produkter. Under försäljningsperioden på tio veckor ska RISE undersöka och sedan utvärdera hur olika marknadsföringsinsatser påverkar försäljningen. Tanken är dock att lokala livsmedel ska finnas kvar på OK Västerbotten även efter projektperioden.
Syftet med samarbetsprojektet ”Ät hela Västerbotten” är att öka produktionen av och efterfrågan på lokalproducerade livsmedel i butiker och restauranger i Västerbotten. Det är finansierat av Jordbruksverkets satsning Landsbygdsprogrammet, som är en del av EU:s strategi för hållbar tillväxt.
Länsstyrelsens riktade livsmedelsarbete går under samlingsnamnet Matkompassen.