När man ska lansera en helt ny produkt, tjänst eller gå in på en ny marknad så behöver man en strategi för hur man ska lansera.

En strategi för go-to-market. Tillsammans med growth hackern Eva Tael djupdyker jag i det här avsnittet i just vad go-to-market är, hur man tar fram en strategi för det och hur man lyckas med sin lansering.

För hur gör man egentligen när man ska lansera något helt nytt.

När man inte vet vilken marknad, målgrupp, kanaler, innehåll eller taktiker som kommer att fungera.

Det här och mycket mer går vi igenom i det här avsnittet. Förhoppningsvis ger det dig en bra insikt i vad go-to-market är och hur man går från idé till tester och att skala upp.

Om gästen

Eva Tael är en growth hacker med lång erfarenhet från en rad olika roller och med kompetens inom allt från growth till PR och digital kommunikation. Och hon har inte minst varit involverad i många go-to-market-projekt.

Hon jobbar idag som growth manager på Genero som är en growth marketing-byrå med kontor i både Helsingfors, Jakobstad och Stockholm. En byrå som idag har över 100 personer med allt från innehåll och design till teknik, strategi och growth.

Om avsnittet

Vi inleder avsnittet med att Eva förklarar vad go-to-market är och vad som skiljer det från det vanliga marknadsarbetet och marknadsplanen. Hon går sedan igenom ett antal olika typer av strategier för go-to-market och när de används.

Eva berättar efter det om hur hennes process ser ut när hon tar sig an ett go-to-market-projekt och vilka faser det består av samt vilka kompetenser som bör vara med. Vi går även igenom ett konkret exempel för lansering på en ny marknad.

Du får dessutom höra om:

* Vad en strategi för go-to-market innehåller

* Hur man vet att man är klar för att skala

* Och vilka olika typer av tester man gör

Eva berättar också om vad hon anser är de främsta nycklarna för att lyckas med sin go-to-market och delar sina bästa tips för marknadsförare.

Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

Länkar

Eva Tael på LinkedIn

Generos webbsida

Genero på LinkedIn

Genero på Facebook

Genero på Instagram

Hubspot casestudier (webbsida)

Hubspot om go-to-market (artikel)

Go To Market Podcast (podcast)

Apple Podcasts | Spotify

Market Finder by Google (verktyg)

Google Trends (verktyg)

Google Sökordsplaneraren (verktyg)

Tidsstämplar

[2:48] Eva börjar med att förklara vad go-to-market och vad som skiljer mellan go-to-market-strategin och det löpande marknadsarbetet och marknadsplanen.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.