Marketing automation är väldigt trendigt och många pratar om att de planerar att börja arbetet med det. Men det råder ändå en hel del förvirring när jag pratar med marknadsförare om vad det verkligen är.

För att själv få bättre koll på marketing automation och förhoppningsvis också göra det tydligare för dig så bjöd jag in Martin Stenke på Infunnel till podden.

Martin Stenke är en av grundarna till konsultbolaget Infunnel som är specialiserade på just marketing automation. Han har lång erfarenhet av både marketing automation och digital marknadsföring.

Martin håller även kurser i marketing automation på bland annat Resumé Akademi. Och i det här avsnittet reder vi ut vad marketing automation verkligen är och Martin delar med sig av ett antal bra exempel, inklusive hur Infunnel själva arbetar.

Du får dessutom höra hur du kommer igång med marketing automation, var många företag går fel och hur viktigt det är att arbeta tvärfunktionellt för att lyckas. Martin förklarar också:

* Varför du först bör skapa ett pilotcase

* Hur du undviker att skapa monstret

* Och varför Martin hellre pratar Right data än Big data

Du hittar som vanligt alla länkar här i poddinlägget så du behöver inte anteckna detta medan du lyssnar. Martin och gänget på Infunnel har även satt ihop en bra guide för dig som vill veta mer om marketing automation + beskrivning av ett antal av de termer som används.

Ladda ner Infunnels guide Perfekt resurs att kolla igenom efter att du lyssnat på avsnittet.

Efter länkarna finner du dessutom tidsstämplar för ett par sektioner i intervjun.

Länkar

Följ Martin

LinkedIn

Följ Infunnel

Webb

LinkedIn

Facebook

Twitter

Instagram

Verktyg

Salesforce

Marketo

Hubspot

Oracle Eloqua

Tidsstämplar

[2:25] Vi inleder att prata om vad är marketing automation och vilka kanaler man kan arbeta med. Martin lyfter sedan fram exempel på hur det kan användas berättar även om hur de själva arbetar med marketing automation.

[10:30] Martin förklarar en del vanliga begrepp som är bra att ha koll på. Vi pratar även om skillnader, och likheter, för marketing automation inom B2B kontra B2C.

[17:42] Vi pratar om var man börjar och Martin lyfter vikten av att utgå från kundresan. Han förklarar också hur man väljer var man ska börja och varför han förespråkar att börja med ett pilotcase med tydliga avgränsningar.

[20:33] Martin berättar om vanliga fel han ser att många företag gör när de börjar arbeta med marketing automation och hur man undviker att skapa monstret.

[25:24] Här diskuterar vi vad en strategi bör innehålla med allt från målsättning och datamodell till distributionsplan och kampanjflöden. Martin lyfter bland annat fram hur han förespråkar right data före big data.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.