Från Ivy League, Digitas och Google till onlineapoteket MEDS i Sverige. Marika Baltscheffsky har gjort en häftig karriärresa.

Som marknadschef på MEDS har dessutom hon på kort tid satt företaget på kartan. Bland annat genom kampanjen “Älska MEDS” med Måns Zelmerlöv som slagit en mängd rekord.

Marika flyttade tidigt till USA för studier vid Brown University där hon genom extrajobb på Red Bull fick upp ögonen för marknadsföring. Sedan blev det internship på reklambyrån Digitas där hon även jobbade i flera år efter studierna.

Efter det bar det av till Google där hon gick igenom den rigorösa rekryteringsprocessen hela fyra gånger. Till slut blev det en roll på Google i Dublin på säljteamet som arbetar med svenska mediabyråer.

Marika fanns bland annat med på Veckans Affärers lista över Supertalanger 2018 och hon blev utsedd till Årets Framtidslöfte 2019 av Marknadsföreningen Stockholm.

Under 2019 tog hon steget över från Google till rollen som marknadschef på MEDS. Redan under de första veckorna på nya jobbet lyckades hon lansera kampanjen “Älska MEDS” tillsammans med Måns Zelmerlöv.

En kampanj som slagit rekord på rekord och som det fortfarande pratas om.

Om avsnittet

Vi börjar som vanligt att prata om Marikas karriär och hur hon gick från studier på Brown University och arbete på reklambyrån Digitas, till jobb på Google och sedan vidare till MEDS. Hon berättar även vad hon har tagit med sig från både Digitas och Google.

Vi pratar sedan om hur hennes roll ser ut, marknadsteamet och vad man gör inhouse. Marika berättar sedan bland annat mer om “Älska MEDS”-kampanjen, hur den blev till och vad den har betytt för företaget.

Du får även höra om:

* Hur Marika håller sig uppdaterad och utvecklas

* Kraften i att använda data i det kreativa skapandet

* Och hur MEDS arbetar med digital marknadsföring

Här nedan hittar du som vanligt länkar till alla resurser som nämns i intervjun. Och efter länkarna så hittar du tidsstämplar till olika sektioner i intervjun.

Länkar

Marika Baltscheffsky på LinkedIn

Marika Baltscheffsky på Instagram

MEDS (webbsida)

MEDS på Instagram

MEDS på Facebook

MEDS på LinkedIn

Telefonapoteket (kampanj)

“Älska MEDS” (YouTube-video)

Precis Digital (byrå)

Scream (byrå)

McCann Stockholm (byrå)

Good Enough Media (byrå)

Redgert Comms (byrå)

Think with Google (webb)

YouTube Playbook for Creative Advertising (resurs)

YouTube Guidelines for Gr...

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.