Första avsnittet av fem som görs i samarbete med Conversionista där vi utforskar vi fem områden inom CRO. Både hur vi jobbar idag och hur vi kan komma att arbeta i framtiden.

Tillsammans med Magnus Hedin som är senior advisor på Conversionista så inleder jag poddserien med att diskutera growth teams. Allt från vad det är och fördelarna med att arbeta med den typen av team.

Till varför de kommer bli allt viktigare i framtidens marknadsorganisationer.

För om vi vill driva tillväxt och resultat på riktigt framöver och inte bara inkrementell sådan så är just growth teams ett kraftfullt verktyg. Ett team som kan arbeta snabbare och experimentera före saker implementeras fullt ut.

Om gästen

Magnus Hedin är senior advisor på Conversionista och är med och startar upp företagets kontor i Malmö. Han har före dess lång erfarenhet från ledande roller på byråer inom både såväl performance som design och kommunikation.

Magnus har dessutom mångårig erfarenhet från Exportrådet i både Tyskland och Finland där han hjälpte svenska e-handlare att växa i Finland. På Conversionista hjälper han företag att få till processer och utbilda organisationer för att bli mer datadrivna.

Om avsnittet

Magnus och jag pratar i avsnittet om vad growth teams är och varför de kommer bli en allt viktigare del i framtidens marknadsorganisationer. Och inte minst vad de största fördelarna är med den här typen av team.

Allt från att driva tillväxt som inte bara är inkrementell till att ha ett experiment-program där man kan testa och analysera före man implementerar brett. Magnus ger också sin syn på när det är rätt att satsa på ett growth team. Och olika tecken på det.

Du får dessutom höra om:

Vad som skiljer mot traditionella marknadsteam

Varför det är viktigt att fokusera på metodiken

Vikten av datakvalitet för att lägga rätt grund

Hur growth teams brukar se ut idag

Vilka kompetenser man behöver ha med

Vad som kännetecknar de som gör det bra

Och hur man kommer igång på ett bra sätt

Plus mycket mer om hur man lyckas med just growth teams…

Magnus delar också sina tankar kring vad han ser som framtiden för hur företag kommer att arbeta med den här typen av team. Och hur han tror att det kommer påverka hur vi arbetar med marknadsföring.

Precis som i mina vanliga avsnitt så hittar du länkar till allt vi nämner i poddinlägget på tonyhammarlund.io. Plus en massa andra intressanta länkar.

Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

Länkar

Magnus Hedin på LinkedIn

Conversionista webbsida

Conversionista på LinkedIn

Conversionistas utbildning Conversion Manager

Don’t just invest in tools… invest in the people using them! - Conversionista (artikel)

The 12 Principles behind the Agile Manifesto - Agile Alliance (artikel)

How are Growth Teams organized? - Accenture (artikel)

Enduring Ideas: The three horizons of growth - McKinsey & Company (artikel)

Prioritize your test ideas with the PIE Framework - Widerfunnel (artikel)

Guide: Set goals with OKRs - re:Work (guide/resurs)

Tidsstämplar

[3:40] Inleder med att prata om vad ett growth team är och hur de skiljer sig från det traditionella marknadsteamet. Samt varför fokus bör vara att anamma metodiken.

[6:26] Om man ska ha den traditionella marknadsorganisationen kvar. Och om hur growth team ofta likställs med performance marketing-team.

[10:22] Fördelarna med growth teams. Allt från att få tillväxt som inte är inkrementell till att implementera testade saker. Och Magnus a-ha-upplevelse med experiment.

[15:26] Vanliga misstag och fallgropar Magnus ser att många företag fastnar i och vad man kan göra för att undvika dessa.

[19:23] Om huruvida growth teams enbart är för startups eller fungerar det för andra bolag. Pratar även om när man vet att det är rätt väg att gå.

[22:24] Hur stort ett företag behöver vara för att arbeta med den här typen av teams och hur värdefullt det är att leta efter hybridpersoner...

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.