Som digital marknadsförare så är PR något man ofta glömmer men som kan vara oerhört kraftfullt för att bygga varumärke.

För att lära mig mer om PR och framförallt digital sådan så bjöd jag Karin Bäcklund som är en av Sveriges främsta PR-konsulter, och som även skrivit flera böcker på ämnet.

Karin driver den egna PR-byrån Not just Cake och är även en van föreläsare inom digital kommunikation, PR och sociala medier. Hon har bland annat varit med som kursansvarig och startat utbildningen digital kommunikation på Berghs.

Karin har en gedigen bakgrund inom digital kommunikation, PR och sociala medier från företag som Schibsted, Hitta.se och Springtime. Hon har även varit nominerad i Cisions PR Influencer Award otaliga gånger.

Tillsammans med Johanna Snickars så driver hon podden Uppstickarna i samarbete med Dagens Media där de möter inspirerande kvinnliga thought leaders.

Som om inte det vore nog så är hon även författare. Tillsammans med Heidi Wold skrev hon boken Executive Summary: Sociala medier för styrelser som kom ut 2016 och nu i höst släpper hon en bokserie om PR tillsammans med Marianne Olsson.

Smart PR för författare, Smart PR för giggare och konsulter samt Smart PR för startups.

Om avsnittet

Vi pratar i det här avsnittet om vad PR är och förklarar även begreppet digital PR. Karin berättar sedan om olika PR-strategier, vad en sådan bör innehålla och hur man integrerar PR på ett bra sätt i sin marknadsplan.

Hon berättar även om hur man mäter PR, vilka verktyg man behöver ha på plats och hur arbetsprocessen kring PR-arbetet ser ut. Karin delar även med sig av sina bästa tips för att arbeta med PR på ett bra sätt och att få ägda, köpta och förtjänade kanaler att arbeta ihop.

Du får bland annat också höra:

* Exempel på riktigt bra PR

* Vad datadriven PR är för något

* Och hur man skapar ett bra pressmeddelande

Bonusresurs Ladda ner Karins guide för grunderna i en kommunikations- och PR-plan och vad den bör innehålla.

Länkar

Karin Bäcklund på LinkedIn Instagram Twitter

Not just Cake (företagswebbsida)

Karin Bäcklund (personlig webbsida)

Notified (verktyg för omvärldsbevakning)

Retriver (verktyg för omvärldsbevakning)

MyNewsDesk (PR-verktyg)

Cision (PR-verktyg)

Beatly (plattform för influencer marketing)

Social by default Apple Podcasts | Spotify (bok)

Passion för kommunikation Apple Podcasts | Spotify (podcast)

Uppstickarna Apple Podcasts | Spotify (podcast)

Executive Summary : Sociala medier för styrelser (bok)

Smart PR (webbsida för bokserien)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.