Avsnitt 136. Ett extrainsatt poddavsnitt med Alexander Öqvist och Pontus Vippelius för att prata ChatGPT search, vad det är och allt som händer inom generativt sök.
Du får i avsnittet dels höra vad ChatGPT search är och Alexander och Pontus initiala reaktioner efter en massa tester. Men också vad som händer från andra aktörer kring generativt sök. Allt från Googles AI Overviews till Perplexity och Bing.
Vi pratar också självklart om huruvida ChatGPT search är en Google-dödare.
Du får dessutom höra om:
Vad ChatGPT search är bra på. Och inte
Hur tjänsten skiljer sig mot AI Overviews
Det vi vet om hur man optimerar för AI-sök
Vad generativ AI betyder för sökupplevelsen
Och konkreta råd för vad vi bör göra framöver
Om gästerna
Alexander Öqvist är senior digital strategist och SEO specialist på Synlighet. En norsk marknadsföringsbyrå. Dessförinnan ansvarade Alexander för Danske Banks svenska webb och ledde arbetet med SEO i Norden.
Pontus Vippelius (fd Karlsson) är Head of SEO på AdRelevance och har över 13 års erfarenhet inom SEO både från Sverige och globalt. Han jobbar idag framförallt med SEO för e-handlare.
Tidsstämplar
[2:32] Första reaktionerna när ChatGPT search lanserades
[10:33] Är ChatGPT search en Google-dödare?
[16:17] Exempel på där ChatGPT search fungerar bra
[22:18] Googles AI Overviews vs ChatGPT search
[29:13] Perplexity och Bings generativa sök
[32:39] Default search, Chrome-tillägg och Meta AI
[37:22] Hur generativ AI förändrar sökupplevelsen
[45:38] Vad generativt sök betyder för SEO
[48:32] Tips och råd till för att synas i generativt sök
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.