Avsnitt 132 med Oskar Eklind om hur marknadsförare kan bli mer produktiva, planera bättre, hitta fokus och stressa mindre.

Du får i avsnittet höra om allt från hur Oskar ser på produktivitet och varför han blev så intresserad av ämnet. Till hur han ser att marknadsförare kan lösa många av de utmaningar som stör vårt fokus. Och hur marknadsförare kan bli mer produktiva.

Du får dessutom höra om:

Hur vi skapar fokustid och får gjort det viktiga

Problemet med att alltid vara tillgänglig

Hur vi får bukt med våra kalendrar och alla möten

Varför ett projekthanteringsverktyg är så viktigt

Och hur Oskar själv planerar sina veckor och dagar

Om gästen

Oskar Eklind är marknadsföraren och inhousebyråchefen på Storytel som blev produktivitetsexpert. Eller Struktur- och Fokus-PT som han själv säger.

Han hjälper idag personer och team att skapa struktur, bli mer produktiva och fokuserade. Oskar utbildar i och föreläser om produktivitet. Han har också skapat Fokuskursen för egenföretagare, ledare och team.

Tidsstämplar

[2:15] Produktivitet, TBE och hjärntrötthet

[6:34] Produktivitets-utmaningar för marknadsförare

[13:49] Uppgifter från olika håll, kalendrar och möten

[19:54] Chatt-verktyg och öppna kontorslandskap

[24:08] Projekthanterinsverktyg och app-tips

[35:10] Skärmklipp och weekly review

[39:11] Bli mer produktiv som marknadsförare

[45:36] Veckoplanering, time blocking och struktur

Länkar

Oskar Eklind på LinkedIn

Oskar Eklind på YouTube

Oskars webbsida

Fokuskursen

Endel - Bakgrundsmusik för ökat fokus + timer (app)

Notion (verktyg)

Asana (verktyg)

Todoist (verktyg)

Clickup (verktyg)

Dear Manager, You’re Holding Too Many Meetings - HBR (artikel)

Communication Overload: Our research shows most workers can’t go 6 minutes without checking email or IM - Rescue Time (artikel)

Why Multitasking Is Bad for You - Time (artikel)

How Context Switching Sabotages Your Productivity - Todoist (artikel)

Time Blocking — Your Complete Guide to More Focused Work - Todoist (artikel)

Mynewsdesk (samarbete)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.