Det är viktigt att följa med kring de stora trenderna som påverkar oss marknadsförare. Och ett av de områden som jag och många med mig tror kommer att förändra hur vi arbetar med digital marknadsföring är AI.

För att få bättre koll på vad AI är och hur det kommer att påverka mig som digital marknadsförare så bjöd jag in Magnus Unemyr som har lång erfarenhet från programvaruindustrin som bland annat försäljnings- och marknadschef.

Idag är han konsult inom digital marknadsföring och framförallt marketing automation. Han både föreläser och håller kurser på ämnet. Och han kom dessutom nyligen ut med boken Data-Driven Marketing with Artificial Intelligence.

Du kommer i det här avsnittet att få höra mer om vad AI faktiskt är och hur det redan idag påverkar digital marknadsföring samt vad Magnus spår kommer hända framöver. I avsnittet får du bland annat höra:

* Intressanta verktyg som nyttjar kraften i AI

* Exempel på hur AI används inom marknadsföring

* Robotskribenter

* Hyperpersonalisering

* Och om AI kommer göra oss arbetslösa

Precis som vanligt så hittar du alla länkar, resurser, sociala profiler och verktyg som nämndes i avsnittet listade här under.

Magnus har dessutom gett mig möjligheten att ge dig som lyssnar på podden hans senaste bok Data-Driven Marketing with Artificial Intelligence helt gratis. Allt du behöver göra är att följa länken vidare till Magnus webbsida.

Länkar

Magnus webbsida

Magnus på Linkedin

Data-Driven Marketing with Artificial Intelligence på Amazon

Market Muse för AI-baserad innehållsstrategi

Albert som gör bland annat AI-baserade annonsköp

Crayon för marknadsanalys

Crimsom Hexagon för storskalig analys av sociala medier

Phrasee som skapar texter automatiskt för bland annat sociala medier

Bloggen chiefmartec.com som bevakar den växande marketing tech-scenen.

Tidsstämplar

[4:55] Magnus beskriver vad AI är och vilka olika delar som ingår i begreppet.

[6:36] Vi pratar om vad AI används till idag inom digital marknadsföring. Du får höra om bland annat produkt- och innehållsrekommendationer samt hur AI kan hjälpa oss att bli bättre på sociala medier.

[17:56] Går över till mer fokus på olika discipliner som konverteringsoptimering, webbanalys och copywriting. Många spännande verktyg inte minst inom konverteringsoptimering där AI kan generera tusentals varianter helt automatiskt. Begränsas bara av mängden trafik.

[21:58] Hyperpersonalisering och segment-of-one. Magnus förklarar hur vi med AI på riktigt kan gå från traditionell segmentering till hyperpersonalisering där alla får budskap som anpassas helt till personen.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.