I årets sista avsnitt har vi paketerat både julklappar och nyårskarameller när vi tillsammans med Anna Ericsson och Jon Sundh summerar och reflekterar om järnvägsåret 2024.

Det har varit ett händelserikt år med både omtag och spadtag, med planer och visioner. Många frågor och förkortningar har varit uppe till debatt och diskussion, inte minst kopplat till utmaningen järnvägen har i att balansera den ökande efterfrågan på tider i spår för såväl trafik som arbeten.

För att summera allt detta lyckades vi få till en pratstund med två personer vars respektive verksamhet har och har haft stor påverkan på den samlade leveransen där kvantitet ska gå hand i hand med kvalitet. Våra gäster är alltså inga mindre än Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde Trafik, och Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem på Underhåll.

I samtalet kommer vi in på allt från frukter av MPK till ny organisation hos Trafik, och från operativ förmåga till maskinstrategi på Underhåll. Hur ser samarbetet dem emellan ut när fler tåg och mer arbeten ska samsas på samma anläggning? Finns samsyn kring operativt läge och dito förmåga, och vad tar de med sig in i T25 från ett år där mycket, men alls inte allt, gått som på räls?

Till detta adderar vi som vanligt några nyheter och reflektioner från vårt håll. Nu tar vi jul-lov och siktar på att vara tillbaka i slutet av januari. Stort tack till våra gäster, och till er som lyssnar.

God Jul och Gott Nytt Järnvägsår!

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Trafikverket. Innehållet i podden är skapat av Trafikverket och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.