Pär Svärdson vill göra Apotea till Sveriges största apotek på fem år. Pär Svärdson har dessutom lagt till målen att Apotea ska bli Sveriges bästa arbetsplats och mest hållbara företag.

Efter ett oerhört tufft år där Apotea tvingades införa treskift sju dagar i veckan för att hantera en fördubbling av orderna över natt tillkom ytterligare ett mål – Apotea ska bli Sveriges bästa arbetsplats.

Att anställa flera hundra människor på kort tid för att hantera försäljningsökningen fick det att skava en del i organisationen. Och i höstas skrev tidningen ETC en kritisk artikel om Apoteas arbetsmiljö. Pär Svärdson håller inte med artikelns kritik, men triggades att sätta upp en lista på 100 åtgärder för att Apotea ska bli Sveriges bästa arbetsplats.

I avsnitt 167 av podden Ehandelstreder samtalar programledaren Urban Lindstedt med Pär Svärdson, grundare av Apotea och Adlibris. En av få entreprenörer i Sverige som skapat två miljardbolag.

På helåret växte Apotea med 50 procent under 2020 till fyra miljarder kronor i omsättning med ett ordentligt plus på sista raden. Bara tre år efter att Apotea invigde ett nytt lager på 38 000 kvadratmeter har redan röjmaskinerna gått varma på tomten bredvid för att bygga ett ännu större lager för Apoteas alla systerbolag. Det nya lagret kommer att stå klart inom ett år.

Men när Apotea i framtiden behöver mer lageryta kommer det inte byggas i Morgongåva, utan snarare i sydvästra Sverige för att ge sydvästra Sverige ännu snabbare leveranser.

Tidslinje

2.20 Adlibris lönsamhetsproblem

4:25 Hur hanterade Apotea att antal order fördubblades över natt.

13:10 Presskritiken mot Apotea

18:25 Apoteas tre målsättningar för 2021

23:03. Apotea fick 10 000 nya pensionärskunder i veckan.

27:24 Pär Svärdsons kritik mot automatisering av lager.

33:10 Leveransboxar och hemleveranser är framtiden.

36:50 Vilka e-handelssegment kommer att växa mest i framtiden.

40:00 Pär Svärdsons engagemang i Apoteas alla systerbolag.

47:00 Apoteas nästa lager blir inte i Morgongåva.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.