På den svenska marknaden är den viktigaste faktorerna för att påverka köpresan sociala bevis som recensioner och tydlig produktfakta, enligt rapporten Decoding Decision från Google. Här kan man arbeta med a/b-testning för att testa vilka produkttexter som fungerar bäst.

Konsumenterna lägger allt mer tid på research på nätet inför köp. Därför blir det allt viktigare att förstå hur det går att påverka kunderna från första touchpunkten tills köpet. Och mobilen blir bara viktigare.

I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Emma Hallerstedt, Industry leader för Retail hos Google Sverige.

Google identifierar sex möjligheter att påverka köpresan för att få kunden att faktiskt genomföra ett köp i rapporten Decoding Decision. I studien lyckas forskarna till och med få kunderna att välja falska varumärken med rätt signaler.

Emma Hallerstedt vaskar fram fem marknadsföringsråd utifrån resultaten i rapporten Decoding Decision:

1)Vara närvarande i researchfasen med hjälp av automatiserad datadriven marknadsföring.

2)Agerar på trender i realtid – ha koll på vad folk efterfrågar här och nu.

3)Lyfta fram sociala bevis som recensioner och ha tydliga produktbeskrivningar.

4)Göra det så smidigt som möjligt att gå från utvärdering till köp genom snabbladdade mobilsidor.

5)Arbeta långsiktigt för att bygga sitt varumärke. Det går inte att räkna hem all marknadsföring direkt.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.