Förra året passerade Lyko det magiska miljardstrecket. Sveriges största nätbutik för hår- och hudvård har gått från ett hobbyprojekt i föräldrarnas frisörsalong till ett av Sveriges mest dynamiska multikanal handelsföretag med en tillväxt runt 30 procent.

För Lykos vd och grundare Rickard Lyko är det viktigt att magkänslan alltid finns med eftersom hård data inte säger allt. Den otåligt framåtblickande Rickard Lyko inspireras främst av jättar som H&M och Ikea. Och det är nu när Lyko passerat miljardstrecket som det är riktigt roligt att vara vd.

I avsnitt 130 av podden Ehandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Lykos vd och grundare Rickard Lyko.

Lyko gick ihop med det salongsexklusiva kedjan Bellbox år 2014. Det blev grunden för företagets intensiva multikanalstrategi. Lyko har hittat rätt balans mellan de 38 butikerna och den allt snabbare växande online-butiken på sin tillväxtresa. Rickard Lyko respekterar kanalernas olikhet och är beredd att investera hårt i plattformen.

När det nya halvautomatiska lagret snart tas i bruk mångdubblas kapaciteten hos Vansbros stolthet. Efter noggranna analysera har Lyko valt att stanna kvar i bygden där det började eftersom den trogna personalen är en av de viktigaste framgångsfaktorerna.

Kolla gärna in Ehandelstrenders sponsorer:

https://www.bambora.com/sv/se/

https://www.carismar.com/

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Urban Lindstedt | Miguru Media AB. Innehållet i podden är skapat av Urban Lindstedt | Miguru Media AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.