Strategisk kommunikation för vinstdrivande ändamål. Är kunskap inom praktisk kommunikationsstrategi en viktig kompetens på arbetsmarknaden och i så fall, hur ger man en organisation stöd åt affärer genom kommunikation?

Markus Lindblad, kommunikationsansvarig för Snusbolaget.se ansvarar för kursen Praktisk kommunikationsstrategi på Berghs school of Communication. Han berättar om kursen för strategisk kommunikation och varför den fyller en kunskapslucka hos många av dagens yrkesverksamma kommunikatörer. 

- Bland kommunikatörer finns det en för stor vilja att “tuta” så mycket som möjligt i allt för många kanaler samtidigt. Jag försöker få fram att inte “tuta” samtidigt i ännu fler kanaler. Strategi är för mig att bena ut vilket beteende det är som kommunikatören med sin kommunikation ska ändra på, säger Markus Lindblad.

 

När han inte håller kurser marknadsför Markus Lindblad tobak. Hur motiverar man strategisk kommunikation i syfte att uppnå ökad försäljning av en produkt som bevisats beroendeframkallande och hälsoskadlig för konsumenterna?

 

Hör Lindblad utveckla sitt resonemang kring strategisk kommunikation för snus i veckan avsnitt av Kommunikationspodden. 

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör AB Storstad Medieproduktion. Innehållet i podden är skapat av AB Storstad Medieproduktion och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.