Arkeologen Charlotte Hedenstierna-Jonson väckte stort rabalder häromåret efter genanalyser av en krigargrav i vikingastaden Birka. Hon hade funnit att den som vilade i graven var en kvinna.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Graven upptäcktes redan i slutet av 1800-talet och har hela tiden setts som en typisk krigargrav, bland annat beroende på mängden vapen i den. Att den som lagts till vila där var en kvinna tydde analyser av benen på för flera decennier sedan. Och det bekräftades av en DNA-analys publicerad i en studie Charlotte Hedenstierna-Jonson ledde.

Forskningen fick stor uppmärksamhet av medier världen över och studien ifrågasattes för sina slutsatser. Men vad innebär det att det är en kvinna i graven?

Programmet är en repris och sändes första gången den 6 maj 2020.

Programledare: Björn Gunér[email protected]

Producent: Camilla Widebeck[email protected]

Studien "A female Viking warrior confirmed by genomics" om kvinnan i krigargraven publicerades i tidskriften American Journal of Physical Anthropology 2017.

Studien "Genomic and Strontium Isotope Variation Reveal Immigration Patterns in a Viking Age Town" om befolkningen i Sigtuna publicerades i tidskriften Current Biology 2018.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sveriges Radio. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Radio och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.