Människor är bekväma. Desto mer personliaserad en vara eller en tjänst är, desto bekvämare för köparen. Därför är företag som erbjuder en super-personaliserad upplevelse vinnare (till exempel Netflix). Men personaliseringen kommer med ett högt pris: Din personliga integritet.

I avsnitt 199 av Kntnt Radio pratar Thomas och Pia med futuristen Eric Langenskiöld om den ömsom utopiska ömsom dystopiska framtid som redan är här.

Eric Langenskiöld ser fem tedenser: Personlig integritet är döende. Maskiner skapar alltmer och allt bättre innehåll. Filterbubblor ersätts av beslutsbubblor. Super-personalisering ökar. Och röststyrning är redo för ”prime time”.

Massor av länkar på www.kntnt.se/18389!

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0) Musik: First © JekK (CC BY-NC-ND 3.0)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Kntnt Sweden AB. Innehållet i podden är skapat av Kntnt Sweden AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.