Hur kan influencers användas som säljkanal och vad ska man tänka på om man vill ta hjälp av influencers för att bygga varumärke? Nathalie Edström, Social Media Manager på iDeal Of Sweden, berättar hur deras bolag har arbetat för att skapa framgångsrika samarbeten med influencers i olika länder.  Många bolag tittar på möjligheten att sprida sitt varumärke och sina produkter med hjälp av influencers och ett bolag som lyckats fantastiskt bra med detta är mode- och livsstilsvarumärket för mobila tillbehör, iDeal Of Sweden. Nathalie berättar om hur hon tänkte, när hon tackade ja till att bli ansvarig för varumärkets uppbyggnad i sociala medier. Ett uppdrag hon fick som 23-åring när hon kom in som nummer 5 på bolaget. Ett stort ansvar som förvaltats väl. Hennes dagar är minst sagt varierande. Ena dagen event med influencers, andra en föreläsning på ett internationellt möte, den tredje bygger hon sitt team som nu växt till 20 personer och den fjärde startas försäljning upp i ett nytt land. Allt i ett högt tempo och mycket glädje. Hon beskriver hur kontakten tas med nya influencers, som hon och hennes team har identifierat i olika länder. Hur många följare har de? Hur mycket interagerar följarna och är det en etablerad influencer eller en rising star? Allt har betydelse för hur framgångsrikt samarbetet kommer att bli. iDeal Of Sweden har alltid tusentals influencersamarbeten igång och lägger ner miljoner i marknadsföring och på dessa samarbeten varje månad. Men är det en taktik som lönar sig? Ja, i år kommer de att omsätta 400 miljoner kronor, så det kan man nog säga… Vill du köpa lite snygga julklappar till dina älsklingar? Gå då till www.idealofsweden.com, lägg till dina favoriter i kassan och skriv in rabattkoden: SALJPODDEN när du ska betala, så får du 20% rabatt på hela köpet!God Jul! P.S. Glöm inte att prenumerera på Säljpodden i iTunes eller på Spotify och gå gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. D.S /Mattias 

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Leonardo Johansson. Innehållet i podden är skapat av Leonardo Johansson och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.