Rikard Candell är analyschef på Bisnode och för att testa hur AI kan hjälpa till i analyser, så simulerade hans grupp utgången av fotbolls-VM, genom att spela det miljoner gånger för att förutspå slutresultatet. Han berättar hur det gick till och hur du kan använda AI och dataanalys för att förutspå hur din försäljning och marknadsföring kommer att bli.Hur kan dataanalys hjälpa dig i din försäljning och vad kommer AI att kunna göra för dig framöver? Hur kan du som företagare skapa dig bättre kreditbedömning? Vad ska du som säljare absolut kolla hos en ny kund innan du gör affär? Svaren finner du i det här avsnittet.Hur kommer intåget av AI i vår vardag att påverka vårt sätt att driva bolag? Marknadsavdelningen får helt nya insikter att formulera budskap till kunder, med helt ny typ av data som samlas in över tid. Det traditionella sättet att sälja kommer att fasas ut, eftersom kunderna kommer att ha högre förväntningar på dig som säljare. Vad ska du hjälpa dem med?Säljare kan med dataanalys få nya insikter om kundernas situationer, för att bli relevanta för sina kunder. De kommer att kunna hitta bättre lösningar i rätt tid och till rätt pris. Den data som samlas in skapar den lösning som är bäst för kunden just nu.Den nya typen av marknadsföring kommer inte bara att basera sig på det du precis köpt eller tittat på (t ex retargeting). Istället kommer programmatisk marknadsföring som sker i öppna landskap. Vad blir effekten av att få direktreklam hem i brevlådan och samtidigt ett erbjudande i sociala kanaler? Rikard beskriver skillnaden i detta avsnitt.Framöver blir det personaliserade erbjudandet mer pricksäkert och med hjälp av AI så kan “yesterday economy”, dvs att AI beställer hem dina varor innan du visste att du behövde det helt automatiskt, bli en verklighet. Rikard menar att vår förmåga att anpassa oss blir det viktigaste framöver.En sak är säker. Utvecklingen av AI och teknik kommer aldrig att gå så långsamt som nu!Vill du veta mer om Bisnodes tjänster? Gå in på www.bisnode.seConnecta med Rikard på Linkedin/MattiasP.S. Glöm inte att prenumerera på Säljpodden i iTunes eller på Spotify och gå gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. D.S

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Leonardo Johansson. Innehållet i podden är skapat av Leonardo Johansson och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.