I en gammal fabrikslokal i centrala Norrköping håller de till, filmkollektivet Crazy Pictures. De vann en Guldbagge förra året med “Den blomstertid nu kommer” och rättigheterna har nu sålts till över 100 länder. Hör en av grundarna Olle Tholén berätta hur filmbranschen fungerar och hur de gjorde för att sälja sin filmidé. Speciellt som ingen trodde på dem.  Efter framgångarna med kortfilmerna “Poesi för fiskar” på Youtube, gick Crazy Pictures vidare och börjar snickra på sin första långfilm. En film som senare ledde till att Hollywood hörde av sig för samarbete. En sak som jag undrade var vilka argument de använde när de skulle sälja in själva filmmanuset, som är den stora USP:en? Hur skapar de en känsla för en film i säljmötet? Hur låter pitchen för långfilmen “Den blomstertid nu kommer”? Det är något du kommer få veta i det här avsnittet. Olle berättar om hur filmintresset väcktes i tidiga år och att kollektivet är helt självlärda. Om de till exempel inte vetat hur de ska göra, så har de googlat och lärt sig göra allt i sina filmer. Utan att ha besökt en enda filminspelning, så gjorde Crazy Pictures förra sommaren sin första långfilm. En film som till slut kostade ca 18 miljoner. Succén är ett faktum och rättigheterna för långfilmen “Den blomstertid nu kommer” har nu sålts till över 100 länder. Hur funkar egentligen distributionen av film och hur går försäljningen av rättigheterna till olika länder? Får man till exempel fortfarande betalt för sin film om den visas 20 år senare? Vilka dörrar öppnas av att få ett pris på en gala och hur får man sin film att visas? Lyssna genom hela avsnittet, så får du veta. Hur gör jag för att få andra intresserade av mitt kreativa arbete? Vare sig det är en film, en bok eller en låt, så kan man tänka på ett visst sätt. Olles idé om hur du når ut med din genialitet, kan sannolikt hjälpa dig att hitta rätt väg. Titta på Crazy Pictures hemsida för smakprov och länkar till alla filmer de skapat. /Mattias P.S. Prenumerera på Säljpodden i iTunesSpotify eller på Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. Tack! D.S 

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Leonardo Johansson. Innehållet i podden är skapat av Leonardo Johansson och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.