Hur mycket kostar det egentligen att utveckla ett dataspel? För Joakim Sandberg på egen hand skapade spelet Iconoclasts blev priset högt. Det kom nämligen att kosta honom hans hälsa.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Att utveckla ett spel på helt egen hand är ett oerhört hårt arbete, som dessutom tar stora mängder tid i anspråk. Joakim Sandberg lade ner nio år att sitt lvi på att göra sina drömmars spel, nio år av frenetiskt kodande, designande och kreativt tänkande. Han skärmade av sig från resten av världen och när spelet till slut vad klart, när visionen hade realiserats, hände något. Joakim gick in i en depression.

Hör P3 Spels Anton Vretander om spelutvecklingens baksida och psykologen Sofia Viotti om hur vi påverkas mentalt av prestationsångesy. Dessutom berättar Joakim Sandberg själv om ångesten när spelet man skapas helt plötsligt ska utvärderas av andra.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sveriges Radio. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Radio och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.