Har du ett supertydligt mål med din text? You better! För hur ska du annars kunna veta om din copywriting gör jobbet? 

I det här avsnittet berättar Mattias Åkerberg, copywriter och författare till Copyboken, PRECIS hur du bestämmer vad du vill få din läsare att göra och känna. Sätt ett konkret mål med din text. Vad exakt ska hända? Och hur mäter du att texten uppnår målet? Ge dig DEN på att sätta mål med dina texter. Då blir du en mer eftertraktad OCH mycket skickligare copywriter; du vet vilka ord som funkar och får effekt. Så börja med målet!

”Before you put pen to paper […] decide in your own mind what effect you want to produce on your reader – what feeling you must arouse in him.”

– Robert Collier (1885-1950), amerikansk copywriter och författare till The Robert Collier Letter Book

Copypodden är klippt, fixad och ljudsatt av Oskar Nyström på Studio Nyström. Fotograf är David Einar på Linkin i Linköping. Tack för att du lyssnar – och skriver en kort recension + ger Copypodden ett välförtjänt betyg!

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Please copy me. Innehållet i podden är skapat av Please copy me och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.