Vad gör man med tre månaders ledighet? Om du spelar i the Beatles så är svaret: självstudier utanför gruppen. George blir förälskad i österländsk kultur, Paul börjar lyssna på klassisk musik och går på avantgarde-utställningar och John försöker hantera livet som världskändis med hjälp av LSD. 

När de väl är tillbaks i studion under våren 1966 för att spela in det som skulle bli deras nästa skiva Revolver, blir resultatet ett spretigt experiment där allas influenser tillåts ta plats. "Revolver... it started to become really us" förklarar Ringo. Skivbolag kunde inte längre styra pengamaskinen the Beatles. Hela skivan är full av inspiration, skaparglädje och ifrågasättande av hur popmusik ska låta. 

Revolver är en skiva där gruppmedlemmarna samarbetar och de låter varandra ta plats. Man ger George inte bara tre låtar utan också öppningsspåret Taxman. Paul tar för första gången över den kreativa ledarrollen och blommar ut som poppoet i Eleanor Rigby. Man struntar i sin policy att inte låta albumspår bli singlar och släpper Yellow Submarine med Ringo på sång. John ifrågasätter alla normer kring traditionellt musikskapande och introducerar världen för Tomorrow Never Knows, en revolutionerande låt som utan att överdriva närmast kan beskriva som en genreöverskridande upplevelse.

Vi har givetvis grottat ner oss i låt för låt och ger er vår take på en av Beatles bästa skivor - Revolver.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Beatles låt för låt podcast. Innehållet i podden är skapat av Beatles låt för låt podcast och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.