Den gudomliga kunskapens berg, så kallar Gregorius av Nyssa platsen där Moses når sin bortomkosmiska upplysning. Hans väg dit är en fullständig separation från allt som hör kroppen och världen till. Gregorius nämner dock att det också finns en annan, dold väg upp för berget. En väg genom törnet. En väg genom djurhudarna. En vildmarkens väg upp mot bergets topp, som går genom det begär som är nedlagt i vår kropp, i våra lägsta själslager, i vår djursjäl. Inom den jordkropp som förbinder oss med allt annat liv på vår planet, vilar och glöder nämligen en kärlekseld, som om den väcks, kan bli så intensiv att själens alla låsningar fattar eld och smälter. En eld som är beredd att överge allt, för att förena sig med sin älskade.

Men jag och Pål Resare inleder detta sjunde och sista avsnitt om boken Mose liv, med Gregorius av Nyssas storslagna framtidsvision. Om en himmel på jorden och en jord i himlen. En förening av det ena med mängden. Vad vore det att tala om ett mystikt slutmål med tanke på en så dynamisk framtid? Nej något slutmål kan det inte vara tal om skriver Gregorius. Dels då begäret efter en oändlig Gud aldrig kan mättas, men därtill att det vore att underskatta den potential som Gud ser, i denna vår ändliga, föränderliga och flytande värld.Mer från vårt instagramkonto:

"Den yttersta domen" i fyra olika varianter.Därefter några andra ikoner och ett konstverk med tullhusmotiv.https://www.instagram.com/p/CTd8xzUN0YW/"En inhägnad trädgård är min syster och brud,en inhägnad trädgård, en förseglad källa."https://www.instagram.com/p/CTd_HavMJxD/

Musik och ljud av Aionarch:

⁠Aionarch | Spotify

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Den fördolda världen. Innehållet i podden är skapat av Den fördolda världen och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.