Vid flera tillfällen under våra samtal, om denna och andra böcker, har en en meditationstradition nämnts. Vi har benämnt den som hesychasmen, Jesusbönen eller hjärtats bön. En meditativ tradition som bland annat tar fasta på det stilla upprepandet av Guds namn, som man låter förknippa med andningen och vår längtan. Traditionen talar också om själslager, att vår själ består av tre olika lager, som är förknippade med olika delar av kroppen. Ett i huvudet vars ytligaste delar har att göra med våra tankar, logik och föreställningar, ett i hjärtat, vars ytligaste delar har att göra med vårt känsloliv, samt ett i trakten kring magen, inälvorna och könsdelarna, som förknippas med de primala drifter vi delar med djuren.

Detta femte av sju avsnitt om boken Mose Liv inleds med att jag och Pål Resare resonerar kring våra erfarenheter av denna meditativa tradition, för att sedan gå in på vad de delar av i berättelsen om Moses som Gregorius av Nyssa utgår från, för att beskriva dessa tre själslager.

Det handlar dels om hästdrivna vagnar drivna av tre ryttare, körsvennar i den egyptiska hären som jagar Guds folk, och det handlar dels om de dörrposter, som när folket ännu var kvar i Egypten beströks med blod, för att markera var dödsängeln skulle gå förbi. I vagnarnas tre ryttare samt dörrposternas två sidor och övre tvärbjälke, ser Gregorius av Nyssa själens tre lager.Extramaterial från vårt instagramkonto:Diagrammet med den tredelade själen:

https://www.instagram.com/p/CTLK5CTsBCj/Foton från Athos:https://www.instagram.com/p/CS6AmtkMILW/

https://www.instagram.com/p/CS59cenN6XO/Ikoner med tronmystika motiv samt Alphonse Muchas "The Holy Mount Athos"https://www.instagram.com/p/CS6AMRAMRYv/

Musik och ljud av Aionarch:

⁠Aionarch | Spotify

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Den fördolda världen. Innehållet i podden är skapat av Den fördolda världen och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.