Möt forskaren och professorn Sven-Olov Daunfeldt i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson, kring hans senaste forskning om musik i butik och om forskargärningen.

Hur påverkas konsumenterna på en marknadsplats av vem som styr musiken? Vad händer med försäljningen om personalen bestämmer vad som spelas?

Sven-Olov Daunfeldt är professor i nationalekonomi och forskningschef på Handelns Forskningsinstitut, och beskriver sig lite skämtsamt som "Sveriges starkaste professor" och syftar på meriterna i bänkpress.

Här berättar han om två storskaliga fältexperiment, där fokus ligger på konsekvenserna av att butikspersonalen får påverka den musik som spelas i butiken.

Personalen i butiken har i regel vitt skilda uppfattningar om hur musiken upplevs, hur valet av bakgrundsmusik kan ha en stor inverkan på den upplevda arbetsmiljön och den affärsmässiga risk som finns med att låta personalen styra vad som spelas.

Läs mer om det Handelsrådsfinansierade forskningsprojektet här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/forskningsprojekt-2016/kan-val-av-musik-skapa-mervarden-for-personal-och-kunder-i-detaljhandeln/

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Handelsrådet. Innehållet i podden är skapat av Handelsrådet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.