Möt forskaren och professorn Karin M. Ekström, som i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson, berättar om sin senaste forskning kring butiken som mötesplats.

Vad krävs för att butiker ska fungera som sociala mötesplatser och skapa värde för såväl besökare och butiksinnehavare som lokalsamhället? Butiken har en roll som social mötesplats och en butiksetablering kan aktivt bidra till samhällsnytta.

I podden talar Karin M Ekström om sitt senaste forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet, som tagit avstamp i handeln i Eslöv, Ullared (bland annat GeKås) och Vingåker, med Vingåkers Factory Outlet. I projektet undersöktes förutsättningarna för att utveckla butikens roll som social mötesplats och identifiera utmaningar, hinder och framgångsfaktorer.

Karin M Ekström är professor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås. Hennes forskning är inriktad mot konsumentbeteende och konsumtionskultur med fokus på bland annat konsumtionens mening, hållbar konsumtion, familjekonsumtion och konsumentsocialisation.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Handelsrådet. Innehållet i podden är skapat av Handelsrådet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.