Hon föll genom tiden under en julkonsert och fick i och med det upp ögonen för det existentiella. I det här avsnittet pratar jag med Anna Vild. Anna är konstnär som använder rösten som sitt redskap för att kanalisera det hon får till sig för att förbättra världen vi lever i.

Efter ett soloframträdande i Katarina kyrka under gymnasiet blev allt tyst. Anna Vild själv. Publiken. Och Anna säger att det var som att hon föll genom tiden. Hon såg människorna som var där, men i en helt annan tid. Hon menar att det var som om hennes sinne förflyttade sig till andra minnesbilder och att hon förmodligen fick det som kan kallas för en vision. Tiden stod still.

“Jag kunde inte släppa tanken på: Vad har hänt här? Vad har hänt i Katarina kyrka?”

Den uppenbarelsen fick Anna att börja läsa allt hon kom över om kyrkans historia och hon upptäckte då “det stora oväsendet i Katarina kyrka” och som Anna menar är den största rättsskandalen i svensk historia där framförallt kvinnor blev brända på bål. Det fick Anna att inse att en så stor del av vår historia lär vi oss ingenting av i skolan. Ändå påverkar den vårt sätt att se på livet än i dag.

Vi pratar om feminina och maskulina energier och Anna delar med sig av sina tankar om att det är många som idag lyfter på locket till häxprocesserna eftersom vi letar efter ett mer cirkulärt perspektiv. De patriarkala, linjära strukturerna är linjära säger Anna. Med start och slut. Medan de matriarkala strukturerna är mer cirkulära. Där alla krafter får lov att finnas. Där ingen förtrycks.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Kicki Westerberg Dorotea Pettersson. Innehållet i podden är skapat av Kicki Westerberg Dorotea Pettersson och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.