En återkommande del av kritiken mot digitala plattformar handlar om att de tjänar pengar på att visa innehåll från tidningar och andra mediebolag i sökresultat och flöden. Nu behandlas på flera håll lagförslag för att få plattformarna att betala för det material de visar länkar till, men vad borde egentligen en länk kosta och vem borde betala? Det är lätt att få intrycket av att detta bara handlar om plattformsföretagens agerande, men det är egentligen en större fråga om villkor och förutsättningar i det nya medielandskapet. I detta avsnitt försöker vi bredda diskussionen och Joakim lyfter fram fyra övergripande kommentarer om de traditionella medieföretagens plats i en föränderlig värld.

LÄMNKAR:

P1 Medierna: Politik, positionering och policy. Avgörande läge för framtidens internet när mediehusen och techjättarna formar en ny relation

Athey & Mobius - The Impact of News Aggregators on Internet News Consumption: The Case of Localization

ZDNet: The Google News effect: Spain reveals the winners and losers from a 'link tax'

Newsmedia Alliance: Google News Shutdown in Spain Was Not as Bad as Google Would Have You Believe

Regulate Tech #4: News, journalism and ink by the barrel

P1 Medierna: Facebook blockar medier i Australien, utgivare rasar mot Postnords senaste drag och om rubriker, älskade men ständigt kritiserade

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Andreas Bergh & Joakim Wernberg. Innehållet i podden är skapat av Andreas Bergh & Joakim Wernberg och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.