När ett bolag plockar in en ny vd utifrån uppmärksammas det ofta i media och man talar om att de har hundra dagar på sig att sätta sin prägel på verksamheten. I verkligheten kommer de flesta vd:ar inifrån och är väl bekanta med organisationens utmaningar. I avsnittet får du höra om när Fredrick Martinsson tog över krisande Forshedaverken, en familjeägd fabrik några mil från Värnamo som hade hundra år på nacken. Flera externa vd:ar före honom hade misslyckats och frågan var om Martinsson, som helt saknade ekonomiutbildning, skulle kunna rätta företaget? Hur långt räcker sunt förnuft?

Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag  När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg

“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler  om du vill ha förklaringar av aktuella händelser direkt i ditt flöde. Kortfattat och fördjupande, faktagranskat och ovinklat, direkt i ditt flöde. - varje dag.

“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. 

Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Vad Vi Vet.. Innehållet i podden är skapat av Vad Vi Vet. och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.