I det sista avsnittet av Skolforskningspodden före sommaruppehållet diskuterar vi lek i förskolan och hur man främjar barns sociala förmågor.

Vi pratar om undervisningsbegreppet i förskolan och relationen mellan lek och undervisning och vilken roll förskollärarna – och övrig personal på förskolan – har för att stödja leken. Vi får även ta del av konkreta exempel från forskningen om vad som karakteriserar förskollärares handlingar som genom lek stödjer och stimulerar barns sociala förmågor.

Dagens gäster är Ingrid Engdahl, docent vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, och Karolina Fredriksson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet. Programledare är Alva Appelgren. 

Avsnittet spelades in på distans i juni 2020. 

Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Skolforskningsinstitutet. Innehållet i podden är skapat av Skolforskningsinstitutet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.