Pär Svärdson har som grundare och vd för först nätbokhandeln Adlibris, och nu nätapoteket Apotea, kallats svensk e-handelskung.

Han menar att mycket av ledarskap och organisation tar form i informella möten.

”Det är det som kittar ihop organisationen. Om bara arbetsuppgiften blir kvar, så blir organisationen väldigt svag. Så jag tror att vi behöver ha extra mycket AW framöver”, säger Pär Svärdson om tiden efter pandemin.

Under förra årets blixtsnabba tillväxt ökade personalstyrkan med 50 procent. Kritiska röster höjdes om dålig arbetsmiljö på lagret i Morgongåva, där över 900 personer arbetar idag. Pär Svärdson berättar om mediegranskningen som följde och vad den har fått för konsekvenser.

Vi får veta varför han har så många äldre kvinnor i styrelsen, att han aldrig har haft en helledig dag och varför han alltid klär sig i blå pikétröja.

Och hur blir det med Apoteas börsnotering?

Cissi Elwin ställer Pär Svärdson inför flera knepiga dilemman: en medarbetare som planerar en egen konkurrerande verksamhet, några landkrabbor i ledningen som plötsligt vill gå iland under kickoffens kappsegling och en stylist som föreslår en aprikosfärgad läderblazer och lätt contouring vid en pressfotografering.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tidningen Chef AB. Innehållet i podden är skapat av Tidningen Chef AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.