I det tjugotredje avsnittet träffar jag Gustav Fridolin. Gustav är lärare, före detta utbildningsminister och politiker inom miljöpartiet.

“Ska vi ha fortsatt stigande kunskapsresultat kan vi inte förlita oss på att enskilda lärare och elever löser det själva, utan då måste systemet backa upp och framförallt vara jämlikt. Systemet måste ge extra stöd till elever som är i behov av de, vilket det inte är idag. Vi har cirka tre mekanismer som hindrar oss, vi har en kommunal finansiering, en struktur som bygger på elevpeng och vi har ett skolval som bidrar till att barn sorteras med avseende på deras bakgrund. “

Temat för dagens avsnitt: Framtiden för svensk utbildning

Glöm inte att skriva upp dig för vårt nyhetsbrev. Där delar vi nyheter och sammanfattningar av våra avsnitt. ⁠Skriv upp dig här! ⁠

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Pedagogik & Ledarskap. Innehållet i podden är skapat av Pedagogik & Ledarskap och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.