I detta avsnitt träffar jag Jonas Carlström, känd föreläsare och erkänd Facebookexpert. Till vardags hjälper Jonas e-handlare och entreprenörer att sälja mer online främst via Facebookannonsering & smart email marknadsföring. I intervjun går vi igenom allt man ska tänka på när man använder Facebook Ads vid annonsering på Facebook och Instagram. Några av de saker vi går igenom är: 

  • vem kan öka sin försäljning med hjälp av Facebook Ads?
  • hur optimerar man förutsättningarna för att lyckas i kanalen? 
  • vilken strategi och vilka KPI:er bör man använda sig av? 
  • hur sätter man upp rätt kampanjer, Ad set och annonser för att nå framgång? 
  • hur utvärderar man annonserna och hur tänker man kring CPA eller LTV?

Jonas ger även tre råd till den som vill starta en framgångsrik e-handel med hjälp av Facebook Ads

  • Säkerställ att du har koll på kostnaden kring din affär. Hur mycket har du över på varje produkt och fundera på hur du kan höja detta på något sätt.
  • Skapa en tillgång i bolaget genom att skapa e-postlistor. Hitta sätt att samla in e-post och ge dem sedan löpande värde så att de vill återkomma till dig.
  • Spåra och mät redan från start. Effektiva annonser kräver historisk och nutida data för att kunna optimeras. Börja därför mäta så tidigt som möjligt.

Medverkande: Jonas Carlström Podcastvärd: Jonny Rosengren Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Jonny Rosengren / E-commerce recruit. Innehållet i podden är skapat av Jonny Rosengren / E-commerce recruit och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.