Peter kom in som tredje delägare i e-handelsföretaget Nelly. Han var med och byggde upp bolaget från att det var ett renodlat underklädesföretag till att de blev ett av Sveriges mest omskrivna modeföretag för unga kvinnor. Idag bor Peter Eriksson på Filipinerna där han driver ett callcenter, Online Factory Asia, som nu har över 100 anställda.

Medgrundare till Nelly Peter Eriksson kände sedan tidigare Jarno Vanhatapio som grundade Nelly (Jarno driver idag NA-KD). Han kom in i bolaget för sin e-handelskompetens och för hans stora nätverk av potentiella investerare i Boråstrakten. I intervjun berättar han om hur det hela började och hur de gjorde för att dra igång bolaget.

Nelly köptes tidigt upp av tidigare Cdon Group, idag Qliro. Vid tillfället var de endast 10 anställda men växte med det utökade kapitalet som Qliro tillförde i ett rasande tempo. Trots uppköpet valde Peter Eriksson att vara kvar i bolaget där han under lång tid hade titeln ”operations manager”. 2013 köptes de sista aktierna upp av Qliro och Peter valde att lämna Nelly. 

Callcenter i Asien Med Peter Erikssons företag, Online Factory Asia, har han lyckats bygga upp ännu ett storföretag. Företaget är ett callcenter som hjälper främst Skandinaviska bolag med kundservice och enklare administrativa sysslor såsom att hitta influensers mm. Bolaget har idag över 100 anställda och de har personal som hanterar dialoger både på engelska och svenska.

En podd av E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel och digitala tjänster: https://www.ecommercerecruit.se

 

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Jonny Rosengren / E-commerce recruit. Innehållet i podden är skapat av Jonny Rosengren / E-commerce recruit och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.