I detta avsnitt pratar jag med Andreas och Carina som grundat Smilebutiken som säljer kläder till främst barn och kvinnor. Smilebutiken startades som en fysisk butik för cirka femton år sedan av det dåvarande paret Andreas Weiss och Carina Toss. Hela deras entreprenörsresa har haft ett tydligt fokus på kunden och det var därför inte konstigt att det var kundernas önskemål om en e-handel som var anledningen till att näthandeln blev verklighet. Idag är kunderna med i många av de strategiska beslut som fattas kring sortiment och färger. Kunderna är också sedan flera år tillbaka delägare i affärskonceptet och en viktig faktor för deras framgång. Smilebutiken vann även Prisjakts utmärkelse som årets nätbutik i kategorin kläder, skor och accessoarer både 2017 och 2018.

Tog in kapital via Crowdfunding

Redan 2017 valde ägarna till Smilebutiken att genom en investeringsrunda ta in kapital för att ytterligare satsa på sortimentsbredd och e-handel. Ett år senare gjorde de ytterligare en runda och under sommaren 2019 pågår nu den tredje kapitalrundan. Målet denna gång är att få in fem miljonor kronor. Pengarna ska främst användas till att utveckla och bredda deras egna varumärken Slaskis och Way of Sweden samt för att investera i en utökad teknisk kompetens genom nyanställning. De siktar på att detta år nå 30 miljoner kronor i omsättning och att inom några år landa på 50-100 miljoner kronor i omsättning med en nettovinst på 18-23%.

 

Värd: Jonny Rosengren

Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Jonny Rosengren / E-commerce recruit. Innehållet i podden är skapat av Jonny Rosengren / E-commerce recruit och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.