Om greenwashing och vad säger egentligen marknadsföringslagen? Hur anmäler vi företag och andra som sprider vilseledande miljöpåståenden och vad gör Konsumentverket? Och vilket ansvar har influencers som gör samarbeten och sprider detta vidare? I detta avsnitt snackar vi igenom allt detta samt ger våra färskaste exempel på greenwashande företag.

Gäst är Isabelle McAllister, programledare, skribent, föreläsare samt ena halvan av podcasten Förnyarna.

Boken som Isabelle tipsar om i avsnittet heter Winner Take All av Anand Giridharadas.

Och tips på ett riktigt bra konto att följa på Instagram är @greenwashingisverige - Yrsa som driver det gör exakt det som jag och Isabelle efterlyste med vår idé om en hashtag. D v s en plattform att lyfta vilseledande reklam via och tillsammans kan vi anmäla, sprida ordet och utbildas i frågan!

Och som alltid i podden: inspirerande samtal med fokus på lösning och handlingskraft. Och det trots kanske ett tungt ämne. Målet är nämligen att du som lyssnar alltid ska känna pepp, energi och ett jävlaranamma till konkret förändring.

Tusen tack för att du lyssnar!

@johannaleymann.se

johannaleymann.se

PS. I avsnittet nämner jag såväl Swish som Patreon, men sedan feb 2022 har jag inte kvar det. Istället får du, som vill stötta podden, mer än gärna tipsa och dela vidare så att fler kan hitta den. Det skulle göra mig superglad! DS.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Slowfashionpodden. Innehållet i podden är skapat av Slowfashionpodden och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.