Apotekspersonal kommunicerar dagligen med mängder av kunder genom att ge dem vägledning och rådgivning, oavsett om det leder till egenvårdsbehandling, förbättrad följsamhet eller hänvisning till vården. Det är en konst att kommunicera och det kräver viss finess att hjälpa en kund som inte visste att hen behövde hjälpas.

I detta korta sensommarprat hör ni apotekaren Olivia Rössler-Mayr, verksam i Österrike, och mig själv, diskutera lyckade och mindre lyckade kundmöten. Vad sökte kunden som totalt gått vilse bland krämerna? Vad är en "thomapyrin"? 

Jag vill samtidigt passa på att ge beröm till alla de duktiga apotekstekniker och farmaceuter som varje dag hjälper och rådgör kunder till en bättre hälsa. 

 

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör farmaceutpodden. Innehållet i podden är skapat av farmaceutpodden och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.