I det nya avsnittet av podden Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund Indiskas vd och ägare Karin Lindahl. Hon berättar om hur hon gick från managementkonsult på McKinsey till att bli vd och ensam ägare för den krisande klädkedjan Indiska och varför hon lockas av turnaround-bolag.

Efter sex år som managementkonsult på McKinsey gick Karin över till kundsidan för att bli Chief Transformation Officer på Indiska, för att efter bara ett par månader tillfrågas om att bli vd och sedan köpa ut grundarna och bli ensam ägare. Hon berättar om hur hon går igång på tuffa utmaningar, att leda människor i förändringsprocesser, drivs av att skapa resultat & förbättra, samt att ta sig an utmaningar som är svårare än hon tror att hon klarar. Hon är visionär och anser att "Glädjen framme vid målet är större än smärtan när man vandrar". 

Karin fick jobb på McKinsey andra gången hon sökte, och stoltheten över att hon tog revansch genom att hon vågade och orkade söka igen trots ett tidigare nej har funnits med henne länge. Hennes motto är "failure is not an option", och menar att i tuffa stunder när hon oroar sig föds kreativitet eftersom hon utgår ifrån "vad behöver jag göra för att det värsta scenariot inte ska hända". Men är medveten om att hon inte kan fortsätta med att humöret avgörs av bolagets månadsresultat. Dessutom är hon besatt av mål som hon följer upp regelbundet och utvärderar.

En nyckel i förändring är vikten av involvering menar hon, att få medarbetarna att känna sig delaktiga. Ofta sitter de på svaren, och det hon gjorde som konsult var egentligen bara att samla in och paketera det ihop med en analys. Hon är stolt över det förändringsarbete Indiska gjort och gör, och att stämningen internt är så bra trots att det varit tufft. Men är medveten om att hon inte kan djupdyka för mycket i detaljer, speciellt inte nu under sin mammaledighet, och om utmaningen att lyfta blicken. Hon tackar ja till alla inbjudningar eftersom man aldrig vet vem man kommer träffa och hur man kan ha utbyte av den.

Karin berättar om att gå från anonym konsult till att bli ett ansikte utåt för ett välkänt varumärke och hur hon ser det som sitt ansvar som ledare att driva på för ett mer jämställt näringsliv. För att få fler kvinnor på ledande positioner uppmuntrar hon till att ta mer hjälp både privat och professionellt, och att kvinnor inte ska planera sin karriär utifrån (eventuell) familjebildning. Därtill önskar hon att fler bolag såg på jämställdhet som en strategisk fråga och sätter KPI:er och action plans för det liksom andra affärsstrategiska områden.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Karin Bäcklund & Johanna Snickars. Innehållet i podden är skapat av Karin Bäcklund & Johanna Snickars och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.