Att hålla sig uppdaterad i vad som händer inom digital marknadsföring är superviktigt för oss marknadsförare.

Men det är inte lätt att hålla koll på allt som händer inom allt från sociala medier och sökmotoroptimering till webbanalys. Det vill jag ändra på.

Oavsett om du idag väljer att prenumerera på nyhetsbrev, läsa nyhetssajter eller följa rss-flöden så kräver det en hel del tid och sållande för att hitta de viktiga nyheterna.

Bättre är då att höra nyheterna direkt från experter inom olika områden som även kan förklara vad nyheten innebär och hur det påverkar den svenska marknaden. Och att få det i poddformat känns som en perfekt match.

Så det är målet med det här nyhetskonceptet.

För det saknas en podcast på svenska som lyfter nyheter inom flera olika områden inom digital marknadsföring, och där man får höra en experts analys. Min förhoppning är att det ska bli ett bra sätt att hålla sig uppdaterad.

Om avsnittet

I det här första nyhetsavsnittet får du lyssna till Cecilia Lyche Simonsson, Oskar Alm, Pontus Staunstrup och Martin Winberg. De lyfter alla fram de tre viktigaste nyheterna, händelserna och spaningarna från 2019 inom:

* Sociala medier

* SEO & SEM

* Content marketing och martech

* Digital och webbanalys

Sociala medier [2:43]

Cecilia Lyche Simonsson är cmo på byrån Be Better Online och hon är ett fullblodsproffs på sociala medier. Det här är hennes tre främsta händelser och trender från 2019:

1 Flödet och företagssidor blir mindre viktiga

Feeden fortfarande är central på de flesta sociala plattformar får allt mindre funktion i takt med att användarbeteenden förändras. Konversationer flyttar istället in i privata grupper eller chattar.

Facebook advertisers continue to shift ad spending to Instagram Stories

Everything You Need to Know About Facebook Groups (2019 Update)

Social Media Interactions are Changing - Here's Why That's Important

2 Likes försvinner

Instagram har under året testat att dölja likes för att hitta en motvikt till hetsen. Det började i Kanada och testades sedan i Sverige i slutet på året. Förändringen planeras att rullas ut under 2020.

F8 2019 Day 1 Keynote

Instagram Is Now Hiding Likes in the US: Here’s Everything You Need to Know

3 Shoppingmöjligheterna blir allt bättre

Möjligheterna att som företag sälja sina produkter direkt på olika sociala plattformar blir allt bättre. Cecilia ställer till och med frågan om man som litet företag kan hoppa över den egna e-handeln. Samtidigt suddas gränsen ut mellan det organiska och det betalda.

8 of the Biggest Social Media Moments in 2019 (se punkt 3)

Simplifying Payments with Facebook Pay

Nytt i Instagram-shopping: Betalning

SEO & SEM [13:42]

Oskar Alm arbetar på Brath som är en byrå som helt fokuserar på sökmotoroptimering och sökmotormarknadsföring. Här är Oskars tre största nyheter och händelser från 2019 på området:

1 Googles core-uppdateringar

Panda och Penguin var två stora algoritmuppdateringa...

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.