Under 2,5 år har Christopher Engman forskat kring stora och komplexa B2B-affärer tillsammans med Johan Åberg. Eller megadeals som man valt att kalla dessa.

Resultatet är boken Megadeals som innehåller insikterna från deras forskning. Affärerna som man har studerat är från 100 miljoner upp till 150 miljarder där några av världens bästa säljare och marknadsförare inom B2B har intervjuats.

I det här avsnittet gräver vi extra i vilken roll marknadsföring fyller i den här typen av affärer. För hur bör en strategi se ut och vilka taktiker fungerar bäst när det handlar om affärer av den här storleken och komplexiteten.

Så arbetar du med B2B-marknadsföring så är det här helt rätt avsnitt.

Och passa gärna på att även lyssna in avsnitt 23 med Ulrika Bergström på Vendemore om account based marketing. Det är en perfekt kombo med det här avsnittet och förhoppningsvis tar du med dig några bra insikter.

Om Christopher

Christopher Engman har ett imponerande CV. Han har startat ett flertal bolag, däribland Vendemore som var först i världen med account based advertising och som arbetar med många av världens största företag.

Bolaget såldes senare till Bisnode och efter det har han bland annat arbetat med cleantech-bolaget Climeon där han lyckades öka kontrakteringen från 30 till 900 miljoner på två år. Något som gjorde att Prosales 2018 utsåg honom till Commercial Director of the Year.

Christopher är idag investerare i en rad bolag inom framförallt marketing tech, däribland Proof där han också gått in som sälj och marknadschef. Proof arbetar med automatiserad marketing mix modelling vilket används för att utvärdera och analysera marknadsaktiviteter.

Om avsnittet

Du får i det här avsnittet höra mer om vad megadeals faktiskt är och vad som skiljer dessa från traditionella B2B-affärer.

Christopher berättar också om de främsta insikterna från deras forskning och hur de bör appliceras i marknadsföringsarbetet. Vi pratar bland annat på den budskapsplattform som krävs.

Du får även höra om:

* Vilka taktiker som används och hur

* Vilken typ av innehåll man bör arbeta med

* Och hur man mäter sin marknadsföring på bästa sätt

Du hittar som vanligt länkar till de böcker, personer och andra resurser vi pratade om i avsnittet här nedan. Under länkarna så finner du även tidsstämplar till olika sektioner av intervjun.

Länkar

Christopher Engman (LinkedIn)

Megadeals Advisory

Vendemore

Proof Analytics

Climeon

Carismars artikel om Customer Lifecycle Management.

Böcker

Megadeals

Köp via Megadeals Advisory

The Challenger Sale

Adlibris / Bokus

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.