Att arbeta datadrivet är något många pratar om och ett företag som verkligen lyckats med det är reseföretaget TUI.

Med Marianne Stjernvall i spetsen för CRO-arbetet i såväl Norden som globalt har företaget lyckats skapa en datadriven kultur där test and learn är i fokus. Och i den här intervjun berättar hon mer om hur de faktiskt arbetar.

Marianne Stjernvall är en av Sveriges ledande experter inom konverteringsoptimering och A/B-testning. Hon är även en van föreläsare och kursledare som till och med fått smeknamnet “Queen of CRO”.

Efter studier vid Stockholms Universitet inom data- och systemvetenskap med fokus på interaktionsdesign tog karriären snabbt fart.

Första jobbet blev på performancebyrån iProspect där hon efter kort tid fick ansvar över byråns CRO-arbete. Sedan gick hon vidare till Bonnier News före hon hamnade på TUI Nordic där hon är idag.

Ett företag som valt att satsa stort inhouse på konverteringsoptimering och UX.

Om avsnittet

Vi pratar i avsnittet om Mariannes väg in i CRO-branschen, hennes roll på TUI och hur de lyckats skapa den datadrivna kultur som idag genomsyrar företaget.

Marianne berättar också om hur de arbetar med konverteringsoptimering, ger också exempel på tester de gör på TUI och hon berättar hur hon fick chansen att bygga sitt eget CRO-team.

Vi pratar också om vad som krävs för att som företag bli bra på konverteringsoptimering. Du får även höra om:

* Hur de skapat sina egna CRO-verktyg

* Vad som skiljer på att jobba som konsult och inhouse

* Och hur hon anser att man lär sig konverteringsoptimering bäst

Du hittar som vanligt länkar till de böcker, personer och andra resurser vi pratade om i avsnittet här nedan. Under länkarna så finner du även tidsstämplar till olika sektioner av intervjun.

Länkar

* Marianne Stjernvall på LinkedIn

* TUI Sverige

* iProspect

* Bonnier News

* Dan Ariely, Ted Talk

* Gratiskurser i CRO på Conversion XL

* Gratis CRO-kurs från Google

* Mariannes föreläsning på FrosmoX17, YouTube

* The Design of Everyday Things av Donald Norman

AdlibrisBokus

Tidsstämplar

[3:26] Marianne inleder med att berätta om hennes väg in i branschen efter studierna. Och hur en uppdatering av hennes LinkedIn-profil blev vägen in på byrån iProspect där hon senare fick smeknamnet “Queen of CRO”.

[9:11] Hon berättar om sin roll på TUI där hon leder både de nordiska och globala arbetet med konverteringsoptimering. Marianne berättar även om hennes team och hur organisationen ser ut.

[14:31] Marianne förklarar hur teamet har växt från det att hon arbetade ensam med konverteringsoptime...

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.