Att starta från grunden är en stor utmaning som marknadschef och Madeleine Lassoued har gjort det flera gånger i sin karriär.

Under den senaste resan som marknadschef på Volvo Car Mobility och M har hon byggt upp och lanserat ett helt nytt varumärke. Och byggt ett marknadsteam från scratch.

Den resan är något vi fördjupar oss i det här avsnittet.

Bildelningstjänsten M lanserades i september 2019 och erbjuder ett helt nytt sätt att ha bil. Volvo Car Mobility är ett fristående företag från Volvo Cars.

Före Madeleine tog sig an uppdraget som marknadschef på M så var hon digital marknadschef på Bisnode. Där var hon med om att transformera marknadsavdelningen med målet att bli bäst på B2B-marknadsföring i Sverige.

Och ett starkt kvitto på det var ett flertal nomineringar till både Madeleine och teamet. Bland annat som "B2B Commercial Director of 2018" och "Årets Framtidslöfte 2018". Samt för bästa digitala aktivitet och bästa inhouseavdelning.

Detta pratar vi självklart mer om i avsnittet.

Madeleine är även en väl anlitad talare och har stått på scen under bland annat Webbdagarna och Analyticsdagarna här i Sverige. Hon har också talat på Sydkoreas största event inom marknadsföring som en av få Europeiska talare.

Som om inte det vore nog så fanns Madeleine med på Resumés lista över talanger under 30 2019 och även deras lista över 150 Superkommunikatörer.

Om avsnittet

Vi inleder med att prata om hur Madeleines intresse för marknadsföring började och hur hennes karriär som marknadsförare startade på Bannerflow.

Vi pratar sedan om resan hon gjorde med Bisnode där man nominerades till en rad priser inom B2B-marknadsföring.

Madeleine berättar även om hur hon blev marknadschef på M och hur hon har byggt upp både varumärke och marknadsteam. Vi pratar också om hur hon gjorde för att ta fram marknadsplanen från grunden.

Du får även höra om:

* Hur Madeleine och M arbetar med kundresan

* Hennes framgångar och misstag som marknadsförare

* Och hennes tips kring rekrytering för marknadsteam

Här nedan hittar du som vanligt länkar till alla resurser som nämns i intervjun. Och efter länkarna så hittar du tidsstämplar till olika sektioner i intervjun.

Länkar

Madeleine Lassoued på LinkedIn

M [webbsida]

M på Instagram

M på Facebook

M på LinkedIn

M iOS-app

M Android-app

Bisnode (företag)

Bannerflow (företag)

EyeQuant (verktyg)

Tidsstämplar

[3:37] Madeleine börjar med att berätta var hennes intresse för marknadsföring startade. Hon fortsätter sedan och berättar om hur hennes karriär som marknadsförare började på startupen Bannerflow.

[9:02] Vi pratar om vad hon lärde sig på Bannerflow. Bland annat allt från den praktiska kunskapen i digital marknadsföring till samarbetet med sälj och att jobba med leadsgenerering.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.