Att skapa bra kundupplevelser går så mycket längre än att bara göra det enkelt att köpa. I dagens avsnitt har jag med mig Johan Sjöström från digitalbyrån Esatto som är expert på Customer Experience och Customer Journey Mapping, som är ett verktyg för att skapa kundresekartor.

Johan Sjöström har närmare 20 års erfarenhet av att bygga och designa digitala kundmöten. Han har bland annat arbetat och varit projektledare på några av Sveriges största webbplatser såsom ICA, Polisen och Riksdagen.

Sen ett par år tillbaka arbetar han på digitalbyrån Esatto. Hans fokus ligger idag framförallt på Customer Experience och han håller även kurser på området.

I det här avsnittet pratar får du en inblick i vad Customer Experience, Customer Journey Mapping är och hur man arbetar med det. Vi pratar även om hur kundresan skiljer sig från köpresan och vad det innebär för oss digitala marknadsförare.

Du får bland annat höra:

* Vad som gör en kundupplevelse bra

* Hur man samlar in kvalitativa kundinsikter

* Hur man mappar ut kundresan och vilka verktyg han använder

* Varför det är så viktigt att arbeta tvärfunktionellt

* Och hur man mäter kundupplevelse

Som vanligt hittar du här under en samling med länkar till sociala profiler, verktyg, böcker och andra resurser vi nämnde i avsnittet. För dig som vill läsa mer om vad arbetet med upplevelse kan innebära samt se innehållet i en verklig kundresekarta så ska du kolla in bonusresursen här nedan.

Bonusresurs om CX och CJM I pdf:en kan du bland annat läsa mer om UC:s arbete med kundupplevelse och se en tydlig visualisering av kundresekartan.

Länkar

Johan på Linkedin

Esatto

Johans CX- och CJM-kurs på Resumé Akademi

Billogram

Asket

UC

Verktyget Custellence

Kundupplevelse av Daniel Ewerman

Outside in av Kerry Bodine och Harley Manning

Kundresan av Margareta Boström och Stefan Friberg

Tjänstedesignbloggen

Kerry Bodines blogg

Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.