Konverteringsoptimering har varit ett efterfrågat ämne och en grundförståelse i ämnet är viktig för alla marknadsförare som arbetar med digital marknadsföring.

För att lära mig mer om området och prata med en riktigt expert så bjöd jag in Andreas Gref som är Head of A/B testing på Conversionista. Där arbetar han som konsult med några av Sveriges största företag och sajter.

Andreas väg in i branschen gick via studier i medieteknik vid KTH. Något som gav han bra insikt i hur man förstår sig på användare baserat på vad de gör och utföra experiment på ett vetenskapligt sätt.

Det visade sig vara en perfekt match med konverteringsoptimering som är exakt det fast i webbanalysmiljö.

Vi pratar i det här avsnittet om vad konverteringsoptimering är, vanliga saker man brukar optimera och hur arbetsprocessen ser ut. Du får även höra vilka förutsättningar du behöver ha på plats samt hur du kommer igång på ett bra sätt.

Andreas delar dessutom med sig av:

* Sina bästa tips och råd

* Exempel på lyckade projekt

* Och vanliga misstag många gör

Glöm inte av att kolla in alla länkar till sajter och böcker Andreas tipsar om. Du hittar här även länkar till Conversionistas blogg och sociala profiler. Det finns även ett antal tidsstämplar längre ner om du vill hitta till en viss sektion i intervjun.

Ladda ner Andreas lista med 17 verktyg Här har han samlat ihop de verktyg han använder i sitt CRO-arbete med verktyg för allt från analys till processhantering.

Länkar

Andreas Gref på LinkedIn

Conversionista-bloggen

Conversionista på LinkedIn

Conversionista på Instagram

Bloggar och sajter

ExP Experimentation Platform

Ledd av experiment legenden Ron Kohavi, samlar artiklar och kunskap om avancerad OCE (Online Controlled Experiments).

The Surprising Power of Online Experiments

Grym artikel av Ron Kohavi och Stefan Thomke.

Conversion XL

Bra sajt med blogg, forum, online-utbildningar och har även en bra Facebook-grupp.

Baymard Institute

Samlar insikter och best practices inom UX/CRO.

Simo Ahavas blogg

Tekniskt detaljerad blogg om spårning och mätning.

Böcker

Signal and the noise, Nate Silver

Adlibris

Bokus

Hacking Growth, Sean Ellis & Morgan Brown

Adlibris

Bokus

Misbehaving, Richard Thaler

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.