Google Ads-case med Hedin Bil som på kort tid har utvecklat sin annonsering på ett imponerande sätt.

Företaget är också ett av endast 50 i hela världen som har fått möjligheten att testa nya Performance Max. Sara Sujka berättar i avsnittet om både arbetet med Google Ads och testet.

Och allt det här med en minskad budget. Mitt under corona.

Hedin Bil blev som sagt ett av 50 företag i världen (och ensamma i Sverige) att testa det nya annonseringsverktyget Performance Max tack vare framgångarna med Google Ads. En produkt som samlar Googles annonsprodukter i en AI-driven annonseringslösning.

Det här blir alltså ett dubbelcase och det är dessutom det första inhousecaset i podden. Och med mig för att berätta om det här har jag Sara Sujka som har lett arbetet med Google Ads.

Om företaget och gästen

Hedin Bil är Norra Europas största bilåterförsäljare och ett av Sveriges största företag som omsätter omkring 30 miljarder. Man representerar idag över 30 bilvarumärken och är även en s.k super retailer för en handfull varumärken.

Sara Sujka är digital marketing specialist och jobbar idag framförallt med Google-produkter. Hon hanterar bara i Google Ads över 300 kampanjer, med 5000 annonsgrupper och 40 000 annonser som syns på omkring 200 000 sökord.

Om avsnittet

Vi börjar med att prata om hur Sara kom in mitt i utbrottet av corona och vilka utmaningar de stod inför då. Sedan pratar vi om hur de arbetade med sin digitala marknadsföring samt hur planen såg ut för klara sig genom krisen och nå målen med minskad budget.

Sara går sedan igenom hur hon gick tillväga för att analysera och utveckla Hedin Bils Google Ads samt vilka resultat det fick. Hon berättar också om hur de fantastiska resultaten gjorde att Google hörde av sig om Performance Max.

Du får även höra om:

* Varför det är så viktigt att följa best practice

* Vad Performance Max är och hur det fungerar

* Och vilka resultat man har sett från testet

Sara delar även sina bästa tips för hur man som företag och marknadsförare jobbar smartare med Google Ads och får bättre resultat.

Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan plus ett antal länkar med mer information om Performance Max. Och efter länkarna hittar du tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.

Länkar

Sara Sujka på LinkedIn

Hedin Bil webbsida

Hedin Bil på Facebook

Hedin Bil på LinkedIn

Hedin Bil på Instagram

Supermetrics (verktyg)

Think with Google (webbsida)

Blogginlägg från Google om bland annat Performance Max (artikel)

Google Ads intros automated Insights, Performance Max campaigns, to release Video Action out of beta - Search Engine Land (artikel)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.