Growth marketing är ett hett buzzword och bakom det trendiga ordet ligger ett nytt sätt att tänka kring digital marknadsföring och att arbeta datadrivet genom kundresan.

Och med för det här avsnittet har jag en av de mest efterfrågade gästerna, Sara Öhman. Hon berättar mer om vad growth marketing är och hur man arbetar med det.

Sara är en av Sveriges främsta experter på sociala medier och digital marknadsföring. Hon har varit frilansande konsult under många år och har arbetat med mängder av välkända företag och varumärken.

Sara är även en väl anlitad föreläsare och utbildar varje år hundratals marknadsförare inom growth marketing, datadriven marknadsföring och sociala medier på yrkeshögskolor, Webbdagarna Academy och Berghs.

Vilket gör henne till den perfekta gästen för att prata om det här.

Om avsnittet

Vi pratar i avsnittet om vad growth marketing är, vad det innebär att arbeta datadrivet med digital marknadsföring och varför vi inte längre kan arbeta kanalfokuserat.

Sara förklarar också hur man lägger upp en strategi för growth marketing, hur arbetsprocessen ser ut och vad som krävs av marknadsteamet för att arbeta på det här sättet.

Du får bland annat också höra:

* Vad som skiljer mellan growth marketing och growth hacking

* Hur man planerar upp aktiviteter och innehåll under kundresan

* Och hur man prioriterar mellan olika aktiviteter

Precis som vanligt så hittar du länkar till de böcker, poddar, kurser och andra resurser vi nämnde här under. Efter länkarna så hittar du också tidsstämplar till olika sektioner av intervjun.

Ladda Saras kundresemall Här kan du ladda ner mallen Sara pratar om i intervjun för hur hon mappar upp innehåll och aktiviteter.

Länkar

Sara Öhman

LinkedIn | Instagram | Twitter | Webb

Blogginlägg om kompetenserna som efterfrågas och hur man skaffar sig dessa.

Datadriven marknadsföring / Growth på Webbdagarna Academy

Sociala medier på Webbdagarna Academy

Distanskurs i growth marketing på Berghs

Beteendedesign av Arvid Janson och Niklas Laninge

Digitala beteenden av Arvid Janson och Niklas Laninge

Masters of Scale with Reid Hoffman, Podcast

You Are Not So Smart, Podcast

S...

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.