Som marknadsförare så arbetar man ofta i olika typer av projekt och för att lyckas i dessa krävs såväl bra projektledning som taktiskt genomförande.

För att utvecklas inom digital taktik och hur man effektivt genomför ett projekt så bjöd jag in en av Sveriges främsta experter på området. Jesper Åström.

Jesper är en digital taktiker och beskriver det med egna ord som att han tar över när strateger och kreatörer har utfört sitt arbete, och är med i utförandet och planerandet av utförandet.

Han är tveklöst en av Sveriges främsta på området och jobbar sedan flera år tillbaka som konsult i projekt över hela världen med några av världens största varumärken och företag.

Jesper har även varit med och startat upp flera framgångsrika digitala byråer som For Sure och Honesty samt haft ledande roller i marknadsteam.

Jesper har även under många år föreläst och varit lärare på Hyper Island inom digital marknadsföring, growth och data där han även varit med och lagt upp utbildningsprogram.

Som om det inte vore nog så har han även skrivit boken The System som handlar om att sprida budskap, skapa nätverk och viral mekanik.

En bok som du som lyssnare även kan ladda ner helt gratis. Ladda ner The System.

Om avsnittet

Vi börjar avsnittet med att prata om hur Jesper ser på att leda och genomföra projekt inom marknadsföring och hur det skiljer sig från traditionell projektledning. Jesper förklarar bland annat vad som är viktigt att få på plats innan man startar ett projekt.

Vi pratar sedan om olika tillväxtmodeller och system som Jesper använder för att driva projekt, vad som skiljer dessa och hur han väljer modell för projekt. Jesper beskriver sedan hur han strukturerar upp ett projekt och vilka faser han går igenom från start till avslut.

Du får även höra om:

* Hur han prioriterar olika insatser och aktiviteter

* Varför SEO är det viktigaste taktiska greppet

* Och Jespers bästa tips för att genomföra projekt

Här nedan hittar du som vanligt länkar till alla resurser som nämns i intervjun. Och efter länkarna så hittar du tidsstämplar till olika sektioner i intervjun.

Länkar

Jesper Åström på LinkedIn

Jesper Åström på Instagram

Jesper Åström på Twitter

Jespers YouTube-kanal

Jesper Åström webbsida

AIDA (modell)

AAARRR (modell)

LEAN Analytics (modell)

SWOT (modell)

SAMR (modell)

JTBD (modell)

The System (modell)

Marknadschef.com (projekt)

Och här kan du

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tony Hammarlund. Innehållet i podden är skapat av Tony Hammarlund och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.